Så varför är det bra att optimera sin hemsida? Det lite förenklade svaret är för att dina besökare ska få en så bra upplevelse som möjligt samt för att hamna högt upp i sökresultaten. Sökmotoroptimering (SEO) blir allt viktigare för både små och stora företag eftersom många nya kunder idag hittas via sökmotorer som exempelvis Google. För att få fler besökare till sin webbplats behöver man göra den så användarvänlig och snabb som möjligt och som belöning för jobbet man lägger ner hamnar man högre upp i resultatlistan hos sökmotorerna. Med andra ord, vill man hamna högt upp på Google och få ökad synlighet mot nya besökare och kunder så behöver man optimera sin webbplats. På liknande sätt som man förbättrar andra processer inom ett företag kan det vara klokt att även optimera sin hemsida regelbundet. Det finns ”on-page” SEO och ”off-page” SEO och som det låter innebär det optimering på sin egna webbplats samt hur man optimerar sin webbplats utifrån genom exempelvis länkar. Nedan går vi igenom lite tips som man själv kan göra för att sökmotoroptimera sin hemsida.
Det finns flera saker som man själv kan göra för att optimera och förbättra sin hemsida och där man inte behöver vara varken WordPress, SEO eller IT-expert för att komma igång. Nummer ett skulle vi säga är att skriva riktigt bra och relevant innehåll för dina besökare. Vad är det dom vill veta mer om? Hur förklarar du det på bästa sätt? Men innan man börjar skriva kan det vara bra att ha gjort en sökordsanalys (keyword research) där man väljer ut vilka sökord man vill rikta in sig på lite extra i texten. Det här steget är betydligt svårare och har man ingen större lust att ”grotta ner sig” i Google Trender eller Googles Sökordsplanerare så kan man få hjälp med detta. Det är bara att kontakta oss i så fall. Men oavsett nyckelord är grundtanken alltid att kunden ska få en trevlig och informativ upplevelse när dom besöker din eller ditt företags webbplats, med andra ord skriv relevant och bra innehåll. Tänk också på att skriva eget och således unikt innehåll, kopiera inte text från andra sajter. Detta ser sökmotorernas algoritmer direkt och du får istället en negativ ranking, det vill säga motsatt resultat mot det du vill uppnå.
När du skrivit relevant och intressant innehåll så behöver du få ut detta till andra webbplatser. Ju fler webbplatser som länkar till dina sidor eller din webbplats desto bättre ranking hos sökmotorerna. Viktigt dock att inte ”spamma ut” länkar här och var utan ta istället kontakt med andra företag som du kan ha ett utbyte med och fråga ifall dom inte kan länka till ditt företags webbplats. Leverantörer, tillverkare, partners m.fl. kan alla vara bra kandidater till att utbyta länkar med. Andra bra tips som man själv kan göra är att ha ett nyhetsflöde på hemsidan, starta en YouTube kanal samt registrera sitt företag på Facebook och LinkedIn till exempel. Sedan skriver du relevanta artiklar och innehåll samt länkar till lämplig sida på din webbplats. Självklart finns det fler tips och använder man Google så får man säkert upp ett hundratal bra tips om andra förbättringar också, men detta är en bra start i alla fall. Vill ni sedan ha hjälp att implementera nya innehållet plus eventuellt ytterligare optimering i form av något av våra paket är ni varmt välkomna att kontakta oss.